Романтична професія або важка праця?
Море ніколи не залишиться без людей. Мільйони моряків присвячують життя флоту - і натомість отримують важку, але цікаву і незвичайну долю. Хто на борту?
Не буває «просто моряків». Є багато професій, затребуваних судновласниками. Морські судна використовуються також багатьма галузями. Зріджений газ перевозять на газовозах. Небезпечні хімічні вантажі - на хімовозах. Автомобілі - на автомобілевоза, а на морських поромах - іноді цілі состави поїздів. Тварин - на овцевозах. Є рибальські судна. Є вантажі, які можна комбінувати - з цією метою існують суду для генеральних вантажів. Сипучі вантажі (зерно, вугілля, руду) перевозять на балкер, швидкопсувні (фрукти, м'ясо, рибу) - на рефрижераторах, рідкі (нафта, воду, вино) - на танкерах, контейнери - на контейнеровозах. Нарешті, на пасажирських судах перевозять пасажирів - наприклад, туристів. Чи означає все це, що на борту повинні бути те хіміки, то ; інженери автомобільного транспорту, то біологи, то гіди? Головне тут те, що екіпаж судна будь-якого традиційно має однакову структуру. Він поділяється на дві основні служби - палубні і машинну.
Капітан очолює екіпаж і палубні службу, куди входять офіцери - старший, другий, третій, четвертий помічники капітана, а також рядовий склад - боцман, матроси, кухарі та офіціанти. На деяких судах є радіооператори і лікарі. На пасажирських суднах працюють безліч додаткових фахівців. Екіпаж пасажирського судна може досягати півтори тисячі чоловік. Палубна команда готує до експлуатації вантажні трюми й палубні механізми - займається мастилом, прибиранням, фарбуванням. Палубні офіцери прокладають курс на картах, перевіряють обладнання, тренують екіпаж, несуть ходову вахту в морі і стежать за навантаженням судна в порту. Машинну службу очолює старший механік, якому підпорядковуються офіцери - другий, третій, четвертий, системний механіки, електромеханік, рефрижераторний механік, а також рядовий склад - мотористи, прибиральники, зварювальники, токарі. Машинна команда підтримує в працездатному стані весь комплекс механізмів машинного відділення. Морські інженери мають справу з різноманітними механізмами і системами різного призначення. На суднах використовуються практично всі існуючі типи двигунів і навіть ядерні реактори. Щороку з'являються нові й нові технічні рішення у сфері суднових енергетичних установок. До речі, унікальні знання і досвід морських інженерів можуть бути затребувані в інших галузях промисловості.
На дні моряками бувають і роботи. А точніше - підводні роботи-автомати, керовані з поверхні води. Щоб вони приступили до роботи, спеціальні геофізичні суду досліджують, квадрат за квадратом, морське дно і все, що знаходиться під ним, у пошуках нових і нових родовищ нафти - основного джерела енергії на планеті. Останнім часом кількість нафти, що видобувається з не надто глибоких і досить старих свердловин, зменшується. А нові родовища знаходяться на великій глибині. Приміром, біля узбережжя Бразилії пробурена свердловина на глибині 2300 м. Для розробки таких родовищ потрібні суду з абсолютно фантастичним обладнанням, адже бурову платформу в таких умовах неможливо поставити на якір. Що робити? З'явилися суду і гігантські плавучі платформи, керовані за допомогою супутникових систем навігації, за рахунок роботи яких платформа і утримується на місці. Буксири доставляють на місця і встановлюють нові платформи, які видобувають в море нафту і газ. Часом величезні платформи буксируються через океани. Суда-постачальники день і ніч доставляють на платформи обладнання, цемент, паливо, воду, продукти. Водолази контролюють стан трубопроводів і платформ. А контроль в недоступних людині місцях - вже прерогатива роботів. Отже, бурові суду бурять свердловини в морському дні. До речі, вони розшукують в океані не тільки нафта, але навіть алмази. А ще є суду, які прокладають в океані трубопроводи і кабель, пов'язуючи материки між собою.
Освіта. Щоб стати матросом або мотористом, досить закінчити річний курс морехідної школи. Її випускники зазвичай потрапляють на роботу на російські судна. Охочим працювати під іноземним прапором необхідно задовільний знання англійської та досвід роботи. Ті ж, хто вирішив стати морським офіцером, вступають на навчання до вищих морехідні навчальні заклади, де навчаються, набираючись досвіду роботи у час практики. Існують також заочні відділення, де навчаються вже працюють моряки. У випускників морських вузів є всі шанси влаштуватися на роботу прямо в іноземну компанію. Власники суден усього світу підкоряються єдиним вимогам Міжнародної морської організації (IMO), у тому числі - у сфері підготовки кадрів. Тому кожне морський навчальний заклад має відповідати не тільки національним, а й міжнародним вимогам. Відповідно, документ про освіту, отриманий в такому навчальному закладі, автоматично визнається всіма державами світу і видається англійською мовою морською адміністрацією Росії.
Медична комісія і психологічний тест - це перше, з чим зустрічається абітурієнт морського навчального закладу. Щорічне проходження медкомісії буде супроводжувати успішного кандидата на всьому протязі його морського життя. Моряків з поганим здоров'ям в море не буває: ні один лікар не візьме на себе таку відповідальність - випустити хворого в рейс. Моряк повинен вміти плавати. Наскільки добре? Плавати треба вміти так, щоб плисти самому і буксирувати свого непритомного товариша. Кожні п'ять років це перевіряється, причому засікається час, за який треба переплисти басейн. Висока вартість навчання - це також відмінна риса морського навчального закладу. Важко сказати, плата чи це за високу якість знань або за можливість отримувати в майбутньому відносно непогані гроші. Втім, традиційно є і бюджетні відділення.
Організація навчального процесу денних відділень морських навчальних закладів має на увазі прямо-таки військовий порядок. Дисципліна і високий рівень професіоналізму - це ті дві речі, які потрібні для успішної роботи в непростий, а іноді навіть критичній обстановці. Морякам не можна бути безвідповідальними: занадто багато чого їм довірено. Вартість сучасного контейнеровоза часом досягає 30-50 мільйонів доларів, і це не рахуючи вартості вантажу. Екіпаж такого судна становить 25 осіб. Пасажирський лайнер здатний вміщати 3 тисячі пасажирів. Великотоннажний танкер може мати на борту 500 тисяч тонн нафти або більш небезпечної речовини. Чи варто говорити про те, яким повинен бути рівень підготовки фахівців для гарантії безпеки людського життя, екології та збереження судна? Коли під кілем 5 тисяч метрів води, до берега попереду - тиждень повним ходом, до берега позаду - стільки ж, на борту виникає пожежа, а на допомогу розраховувати не доводиться, випадковий сон механіка на вахті може коштувати життя кожному члену екіпажу. А якщо який-небудь недосвідчений четвертий помічник недостатньо знає англійську мову, вона не зуміє правильно зрозуміти текст надійшов попередження про навігаційної небезпеки.
Англійську мову у морських навчальних закладах вивчають поглиблено: саме ця мова визнаний міжнародною мовою у флоті. По-англійськи складаються всі документи, ведуться радіопереговори, відбувається спілкування у змішаних екіпажах, набраних у різних країнах. Робота в морі традиційно вважається чоловічою. І все-таки, на які посади в майбутньому можуть розраховувати дівчини, бажаючі отримати морську освіту нарівні з чоловіками? Традиційно це буфетниця, кухар, днювальний (прибиральниця), але також це може бути, наприклад, і штурман.
Джерело: http://megasite.in.ua/51060-morski-vovki-romantichna-profesiya-abo-vazhku-pracyu.html